Op 15 februari 2022 oordeelde de belastingrechter in Arnhem dat een besloten vennootschap over maart 2020 geen loonheffing hoeft te betalen, omdat zij geen aangifte kan doen. In deze bijdrage leg ik de uitspraak uit.
Vanaf februari 2022 is het niet meer mogelijk om in te loggen op het oude portaal van de Belastingdienst. Ondernemers dienen een product aan te schaffen bij commerciële partijen, de zogenaamde eHerkenning. Voor btw-aangiften over 2022 en suppleties bij uw btw-aangiften over 2022 en opgaven intracommunautaire prestaties (ICP) over 2022 dient een ondernemer nu een abonnement af te sluiten van ongeveer € 30 per jaar. De Belastingdienst verplichtte ondernemers eerder om vanaf 2020 loonaangifte via eHerkenning te doen. Een onderneming uit het Gooi deed jaarlijks aangifte voor de loonbelasting via het oude portaal en weigerde te betalen voor het inlogmiddel. Door te weigeren kon de onderneming geen aangifte doen en ontving zij een naheffingsaanslag loonheffing van € 1.000. Hierop ging de onderneming in bezwaar en vervolgens in beroep bij de belastingrechter.
0 Comments
Vandaag gaat in heel Nederland de avondklok in. De avondklok geldt van 21.00 uur tot 04.30 uur tot 10 februari aanstaande. Het is verboden om zonder geldige reden op straat te zijn. In deze bijdrage leg ik uit en licht ik toe ik wat de regels inhouden, voor wie ze gelden en wat de uitzonderingen zijn. wat zijn de regels?Het is verboden om tijdens de avondklok buiten te zijn. Onder buiten zijn, valt op straat zijn (buiten uw eigen tuin) en in uw eigen auto, het ov, taxi of bus zitten. U mag alleen naar buiten als u een geldige reden heeft. Wanneer u zich in een noodsituatie bevindt, hulp nodig heeft voor mens of dier, reist naar of van het Caraïbisch deel van Nederland, alleen een aangelijnde hond uitlaat of u onderweg bent van of naar een uitvaart, in verband met een beroeps- of bezwaarprocedure of voor een examen of tentamen Mbo, Hbo of Wo of naar een live-opname gaat dan is dat een geldige reden. Wanneer u naar buiten gaat bij een noodsituatie, de hond uitlaat of terugkeert uit het buitenland dan heeft u geen eigen verklaring nodig. In de overige situaties moet u een up-to-date formulier bij u dragen. Hulpverleners hoeven tijdens hun werk geen verklaringen bij zich te dragen, net als ov-machinisten en chauffeurs, taxichauffeurs en vliegtuigcrew.
Vanaf 1 januari 2020 zijn er zwaardere straffen voor roekeloosheid in het verkeer. Roekeloosheid een begrip uit de Wegenverkeerswet. De nieuwe wet noemt specifiek twaalf roekeloze gedragingen. De wijziging betekent dat bij een verkeersongeval met dodelijke afloop of ernstig letsel een gevangenisstraf van maximaal 6 jaar kan worden opgelegd. In dit artikel leg ik uit wat artikel 5a Wegenverkeerswet 1994 in de praktijk betekent. waarom een nieuwe wet?De regering heeft de wet ingevoerd, omdat roekeloos rijgedrag met ernstige gevolgen zoals ernstig letsel of een dodelijke afloop relatief (te) laag werd bestraft. Dit leidde tot veel maatschappelijke verontwaardiging en onbegrip bij slachtoffers en nabestaanden van verkeersdelicten. De rechter moest namelijk kunnen vaststellen dat er sprake was van “zeer onvoorzichtig gedrag waarbij welbewust onaanvaardbare risico’s werden genomen” door de bestuurder. Bij een kat- en muisspel, een snelheidswedstrijd of een (politie)achtervolging oordeelde de Hoge Raad dat de buitengewone onvoorzichtige gedraging met zeer groot risico straf verzwarende gevolgen rechtvaardigde. De term roekeloosheid was aanvankelijk voorbehouden aan gevallen die dicht tegen het (voorwaardelijk) opzet aanlagen, als de verdachte zijn eigen belang bij het spel of de race waarin hij was verwikkeld welbewust boven alles stelde ten koste van extreme risico’s voor andere verkeersdeelnemers. Deze juridisch hoge lat kon slechts zelden worden bewezen waardoor de straffen relatief laag waren in verhouding tot de ernst van de gevolgen.
Gemeenten in Noord-Holland zijn momenteel van plan het huurdersdeel van niet-woningen van de onroerendezaakbelasting (OZB) af te schaffen en dit deel op te tellen bij het deel van de eigenaar. Hierdoor menen gemeenten leegstand te voorkomen of te verminderen. In deze bijdrage beschrijf ik de feiten rondom de OZB vanwege de politieke commotie.
Op 1 december aanstaande wordt de Regeling aanvullende mondkapjesverplichtingen COVID-19 van kracht. Dit als wijziging op de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19. Hierin is alleen de verplichting voor het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer opgenomen. Nu heeft het kabinet het concept van de nieuwe Ministeriële regeling ter consultatie voorgelegd. Daarna debatteren de Eerste en Tweede Kamer over de regeling. De regeling kan worden gewijzigd naar aanleiding van de debatten.
Het kabinet vindt het dragen van een mondkapje noodzakelijk, omdat het dragen van mondkapjes bijdraagt aan het tegengaan van verspreiding van het virus. Ook kan het van levensbelang zijn op het moment dat sprake is van verregaande verspreiding van het virus. De regeling betreft medische en niet-medische mondkapjes. Een shawl of bandana voldoet niet als vervanging voor het mondkapje. MEERJARENPLAN INSPECTIE VOOR DE LEEFOMGEVING 20-24: LEES HIER DE GEVOLGEN VOOR DE AFVALBRANCHE9/28/2020 Op 17 september jl. heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het meerjarenplan gepresenteerd voor de periode 2020-2024 tezamen met de risicoanalyse en elf toezichtprogramma’s. Het ILT is verantwoordelijk voor de naleving en handhaving van de haar toegewezen domeinen. Dit zijn: scheepvaart, rail-en wegvervoer, luchtvaart, woningcoöperaties, water, stoffen en producten en afvalbedrijven en industrie. In het vorige meerjarenplan lagen de prioriteiten van de opsporing door het ILT bij afval en gevaarlijke stoffen. Met name de inzameling en verwerking van bedrijfsafval kreeg in 2016 prioriteit. Het nu gepresenteerde meerjarenplan verschilt in aanpak van het voorgaande. Eerder werden alleen de kaders voor het werk op de verschillende domeinen beschreven. Nu is gekozen voor een programmatische aanpak. Bij het plan zijn risicoanalyses opgenomen. De schade van de risico’s wordt in euro’s weergegeven, waardoor in de risicoanalyse kan worden bepaald waar de maatschappelijke risico’s het grootst zijn. Het ILT maakt aan de hand van de berekende maatschappelijke schade keuzes waar zij haar capaciteit inzet.
|